Som affärsägare är skyltfönstret ditt ansikte utåt och kan antingen locka eller avskräcka folk beroende på vad du gör med det. En bra display bör vara välplanerad och lockande och det finns en hel del att tänka på för att det ska bli rätt. Med rätt skyltning kan du höja din försäljning och få nya kunder och med lite fantasiförmåga och kreativitet får du din butik att stå ut i mängden.
Oavsett om du har en liten kvartersbutik eller en stor affärskedja är bland det viktigaste att ditt skyltfönster är snyggt och tydligt. Om allt bara ligger huller om buller ser det inte bara slarvigt ut, det blir också oklart vad det är du säljer. Med bra displayer, hyllor, ställ och flaggor från displayexperten.se har du kommit en lång bit på vägen och allt som behövs nu är de produkter som du vill skylta med.
Intressera och informera
Vad många inte är medvetna om är att saker som skyltning och placering av varor inte är slumpmässiga utan att det ofta ligger en hel del metodik bakom dem. I livsmedelsbutiker placeras till exempel vissa matvaror strategiskt för att få kunderna att handla mer och att inspireras, och det är alltid viktigt att tydligt redogöra för pris, innehåll och eventuella erbjudanden.
För att en display ska anses som lyckad krävs att den är:
- Välorganiserad – det går att se produkterna ordentligt.
- Intressant – den är kul att titta på.
- Attraktiv – åskådaren blir sugen på att köpa det du säljer.
- Välkomnande – den får kunden att vilja komma in i butiken.
Kreativ skyltning
Förutom det rent informativa i en skyltning kan du också väcka extra intresse genom att skylta kreativt. Det är ingen slump att julskyltningen på Harrods i London eller andra storstäder har blivit rena publikattraktioner. Skylta efter säsong eller inkludera små överraskningsinslag som till exempel ett tåg som åker mellan varorna eller en skylt som går i ett kul tema. Studier i färgpsykologi har visat att starka färger lockar till sig intresse medan mer neutrala kulörer tenderar att sälja bättre då de utstrålar elegans och kvalitet. Av den anledningen är det smart att locka med färginslag medan själva varorna är designade i jordnära och snygga färger.